مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


ویروس استاکس نت و سیستم های کنترلی زیمنس Wincc، PCS7 و Supervisory Control And Data Acquisition SCAD

ویروس استاکس نت و سیستم های کنترلی زیمنس Wincc، PCS7 و SCADA

کرم Stuxnet (استاکس نت) اولين بار در ژوئن 2010 توسط يك شركت روسي نام VirusBlockAda که اعلام کرد نرم افزاري را بر روي سيستم رايانه يکي از مشتريان ايراني خود مشاهده کرده، کشف شد. به گفته "الياس لووي" مدير ارشد فني بخش "پاسخگويي ايمني سايمنتک"با توجه به تاريخ نشانه هاي ديجيتالي که از اين کرم رايانه اي به جا مانده، مي توان گفت اين نرم افزار از ماه ژانويه سال جاري ميان رايانه ها در گردش بوده است.اين اولين كرم كشف شده اي است كه مي تواند بر روي سيستم هاي صنعتي فعاليت نمايد. اين كرم به منظور حمله به سيستم هاي مديريت كنترل و داده (SCADA) كه به منظور كنترل و مونيتورينگ سيستم هاي صنعتي به كار مي رود، طراحي شده و قابليت برنامه ريزي مجدد PLC ها و مخفي نگه داشتن تغييرات انجام شده را دارد. همچنين اولين كرمي است كه به منظور حمله به زير بناي صنايع مهم طراحي شده است. بيشتر خبر گذاري هاي خارجي ادعا مي كنند كه اين برنامه مخرب جهت هدف گيري تاسيسات و صنايع با ارزش ايران كه بيشتر از توليدات كنترلي شركت زيمنس استفاده كرده اند طراحي شده است. زيمنس اظهار داشته است كه اين كرم تا به حال خسارتي به بار نياورده است. شركت Kaspersky شاخه روسيه اظهار كرده است كه اين ويروس مي تواند آغاز گر نسل جديدي از اسلحه هاي نرم افزاري و جنگ نرم افزاري باشد كه كشورها مي توانند بر عليه يكديگر به كار گيرند مگر اينكه مردم به راحتي از استفاده از محصولات مايكروسافت خودداري نمايند. كوين هوگان مدير ارشد سايمنتك اعلام كرده است 60 درصد آلودگي در ايران مشاهده شده است. 

سيستم هاي مورد هدف اصولا از نرم افزارهاي شركت زيمنس از جمله Wincc، PCS7 و Supervisory Control And Data Acquisition SCADA‌ استفاده كرده اند.

برای توضیحات تکمیلی به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

۹۰ نکته آموزنده و زیبا برای موفقیت در زندگی

بخوانیم و عمل کنیم…

۱) اگر اولش به فکر آخرش نباشی آخرش به فکر اولش می افتی
۲) لذتی که در فراغ هست در وصال نیست چون در فراغ شوق وصال هست و در وصال بیم فراغ
۳) آغاز کسی باش که پایان تو باشد
۴) پرستویی که به فکر مهاجرت هست از ویرانی آشیانه نمی هراسد
۵) کمی سبکسری لازم است تا از زندگی لذت ببری و کمی شعـــور، تا مشکلی برایت پیش نیاید
۶) دوست واقعی کسی است که اگر ساعتها در کنار او ساکت بشینی و صحبتی بین تان ردوبدل
نشه بعد از خداحافظی احساس کنی که ساعتها باهاش درد و دل کردی
۷) چون می گذرد غمی نیست
۸) انسان باید سعی کند در زندگی چیزهایی که دوست دارد را بدست آورد ، و گرنه مجبور میشود چیزهایی را که بدست آورده است دوست بدارد
۹) فرصتها در سختی ها بوجود می آیند بدون جاذبه، پرواز معنی ندارد
۱۰) کاش میشد سرنوشت را از سرِِ نوشت


ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

سوال هایی که نباید در مصاحبه شغلی پرسید
سوال هایی که نباید در مصاحبه شغلی پرسید

مصاحبه‌های شغلی


مصاحبه‌های شغلی، همیشه مبحثی بحث‌برانگیز و استرس‌زا بوده‌اند. اساساً مهم‌ترین دغدغه کارجویان درباره نحوه برگزاری این جلسات و فقدان اطلاعات کافی در این زمینه است. آمادگی و افزایش اطلاعات، پیش‌زمینه‌هایی هستند که تا حدود زیادی از فشارها می‌کاهند و فرد را در شرایط بهتری برای پاسخگویی قرار می‌دهند. هر فردی، متناسب با رشته و مهارت خویش باید اطلاعاتی را درزمینه سؤالات تئوری و عملی شغل خویش داشته باشد. به بیان دیگر، آگاهی‌ها و ارتقای معلومات، پیش‌زمینه‌های این فرآیند را تشکیل می‌دهند.

تحقیق درباره شرکت، کسب اطلاعات و آگاهی از جزئیات عملکرد و قوانین هر سازمانی، ملاک‌ها و معیارهای مناسبی برای آگاهی از کارکردهای مدیران هستند. برای آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری مصاحبه با ما در این مقاله همراه شوید.

 


به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

50 سال با لیزر/ تولید انرژی؛ چالش جدید پرتوهای نور

گروه فناوری های نوین: یک فیزیکدان آمریکایی در سال 1960اولین دستگاه لیزر را ساخت به همین منظور موزه ملی اسمیت سونیان جشنهای پنجاهمین سالگرد اختراع این دستگاه را که توانست تحولی بزرگ در تمام عرصه های علمی ایجاد کند آغاز کرد.

 

تئودور مایمن، در 16 می 1960 اولین دستگاه لیزر را ساخت این فیزیکدان آمریکایی در 11 جولای 1927 در لس آنجلس متولد شد و در 9 می 2007 در ونکور کانادا در گذشت نام این دانشمند برجسته یادآور دستگاهی است که امروزه نقش مهمی در توسعه علم ایفا می کند وی اولین لیزر دنیا را در لابراتوارهای مرکز تحقیقات هیو در مالیبو (کالیفرنیا) ساخت.

با توسعه تئوری آلبرت انیشتین درباره گسیل تحریک شده پرتوها در سال 1917، این فیزیکدان آمریکایی برای اولین بار یک دستگاه لیزر با کریستالهای یاقوت سرخ را تولید کرد این اختراع به تمام کاربردهای بعدی لیزر جان بخشید.
امروزه لیزر کاربردهای بسیار زیادی در زندگی روزمره بشر دارد. برای مثال از صندوقهای فروشگاهها تا پخش کننده های "دی. وی. دی"، چاقوهای جراحی و... همه و همه مجهز به لیزر هستند به طوریکه می توان گفت موارد مصرف این فناوری بی شمار است.
نور نامنظم در تمام دورانها در اطراف انسان بوده است اما تنها لیزر از این توان برخوردار است که نور را منظم کند و برای مثال از طریق یک میله سه سانتیمتری فولاد در ساخت یک سشوار مورد استفاده قرار گیرد.
هرچند انیشتین در 1917 تئوری گسیل تحریک شده پرتوها را مطرح کرد، اما این تئوری به 40 سال زمان نیاز داشت تا به صورت تجربی نیز به اثبات برسد.
اختراع لیزر با واکنشهای مختلفی روبه رو شد. به طوریکه اولین تماشاچیان این دستگاه که به شدت از دیدن دسته پرتوهای نور ترسیده بودند از آن به عنوان "پرتوهای مرگ" یاد کردند. هرچند تاکنون این پرتوها هیچ آسیبی به کسی نرسانده اند، حتی اگر یکی از کاربردهای مهم لیزر امروزه در صنایع نظامی باشد.
مهمترین توفیق لیزر در عرصه پزشکی بوده است. به طوریکه دقت و انرژی متمرکز در پرتوهای لیزری می تواند به عنوان یک راه حل میلیمتری در جراحیهای چشم، مغز، کلیه ها و سایر قسمتهای بدن ارائه شود و بنابراین لیزر نه تنها "پرتو مرگ" نیست بلکه می توان از آن به عنوان "پرتو نجات بخش" یاد کرد.
لیزر می تواند کاربردهایی هم در زمان برگزاری جشنها داشته باشد و شادی مردم را دو چندان کند. نمایشهای دیدنی نور در آسمان و نقاط نورانی که روی زمین اشکال زیبایی را شکل می دهند می توانند اوقات مفرحی را برای بینندگان ایجاد کنند.
به گزارش مهر، در واقع می توان گفت که آینده از آن لیزر است و این پرتوها هنوز در مسیر توسعه خود پیش می روند.
در این مسیر توسعه، پروژه هایی مثل "لیزر با الکترونهای آزاد" سریعتر از سایر طرحها حرکت می کنند. لیزرهای با الکترونهای آزاد مشاهده اتمهای مجزا و مولکوهای در حرکت را امکانپذیر می کنند.

ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ابداع روشی جدید برای تولید جریان برق با استفاده از نانو لوله‌ها

گروهی از دانشمندان در دانشگاه MIT پدیده ناشناخته‌ای را کشف کرده‌اند که می‌تواند باعث پرتاب قدرتمند انرژی از میان سیستم‌های بسیار ظریف موسوم به نانو لوله‌های کربنی شود و این کشف منجر به ابداع روشی جدید برای تولید جریان الکتریسیته خواهد شد


ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ساخت کارآمدترین سلولهای خورشیدی با نخود فرنگی
 

محققان با جداسازی بخشی از ساختار پروتئینی گیاه نخود موفق به ارائه شیوه ای جدید برای ساخت سلولهای خورشیدی با توانایی جذب بالای انرژی شده اند.

در صورتی که ذخیره سازی انرژی نامحدود خورشید امری ساده به شمار می رفت اکنون بشر با بحران گازهای گلخانه ای ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی مواجه نبود و در حالی که سیستمهای خورشیدی در بیابانهای داغ به طورت متعادلی کار می کنند تنها قادر به تامین بخشی کوچک از انرژی مورد نیاز انسان بوده و نسبت به میزان تقاضای انرژی کاملا ناکارامد به شمار می روند.


ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

استفاده از نانوالیاف پلیمری برای تولید انرژی

نانوژنراتورهای مبتنی بر نانوالیاف آلی ـ که از مواد پیزوالکتریک ساخته شده‌اند ـ می‌توانند در برابر فشار مکانیکی، جریان الکتریسیته تولید کنند؛ البته نانوژنراتورهای معدنی ساخته‌شده از zno یا batio3 نیز برای این کار ساخته شده‌اند

 


ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

انتقال سیگنال الکتریکی از طریق امواج اسپینی

فیزیکدانان ژاپنی برای اولین بار موفق شده‌اند با استفاده از امواج اسپینی یک سیگنال الکتریکی را در طول یک فاصله یک میلیمتری در داخل یک عایق منتقل کنند. این تکنیک، که شامل تبدیل جریان الکتریکی به سیگنال اسپینی و بالعکس است، می‌تواند در افزاره‌های "اسپینترونیکی"، که از اسپین و بار الکترون استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد. چنین افزاره‌هایی مورد علاقه فراوان هستند زیرا در مقایسه با مدارهای الکترونیکی مرسوم کوچک‌تر و کم مصرف‌تر هستند.

 


یک موج اسپینی می تواند اسپین را از طریق یک عایق منتقل کند.



ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تولید یک تله یونی جدید برای انتقال اطلاعات کوانتومی

محققان موسسه استاندارد و فناوری (NIST) یک تله یونی حاوی یک فیبر نوری درونی ساخته‌اند که می‌تواند نور منتشر شده از تک‌یون‌ها را جذب کرده و امکان اندازه‌گیری اطلاعات کوانتومی ذخیره‌شده در یون‌ها را فراهم آورد. این ابزار می‌تواند طراحی رایانه‌های کوانتومی را ساده کرده و گامی به‌سوی مبادله اطلاعات میان نور و ماده در شبکه‌های کوانتومی آینده به‌شمار رود.

 

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از نانو، این ابزار جدید یک تله یونی به اندازه یک میلی‌متر مربع است که دارای یک فیبر نوری در درون خود است. پژوهشگران NIST که این ابزار را توسعه داده‌اند، از یون‌ها به‌عنوان بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت‌ها برای ذخیره اطلاعات در محاسبات کوانتومی تجربی بهره می‌برند. یک یون را می‌توان در فاصله 80 تا 100 میکرومتری از یک فیبر نوری قرار داده و بدین ترتیب سیگنال‌های فلورسانس نشر شده از این یون را که نشانگر محتوای اطلاعات کیوبیت است، شناسایی کرد.

ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ساخت باتری‌های جدید با نانولو‌له‌های کاغذی

اکنون به واسطه توسعه یک ابرخازن نانولوله‌ای کاغذی جدید، تمام ترانزیستورها و نمایشگر‌های کاغذی می‌توانند به وسیله یک منبع توان سازگار نیرو بگیرند. این ابرخازن کاغذی که به وسیله محققان در دانشگاه استمفورد طراحی شده است، با چاپ ساده نانولوله‌های کربنی روی یک قطعه کاغذی اصلاح ‌شده، ساخته می‌شود.

 



ادامه مطلب
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس